چند پرسش و پاسخ
1- كمك نوع طيف را مي توان در آزمايشگاه، به كمك چراغ گاز و طيف نما به دست آورد؟ اين طيف چه نام دارد و شكل آن چگونه است؟ در ازمايشگاه شيمي تجزيه،چه كاربردي مي تواند داشته باشد؟
طيف تشري فلزها و نمك ها را مي توان وسيله چراغ گاز و يك طيف نما به دست آورد.اين نوع طيف را طيف شعله مي گويند و شكل ان خطي است. در آزمايشگاه شيمي تجزيه از طيف شعله براي شناسايي كاتيون برخي فلزها در محلول به ويژه كاتيون هاي فلزهاي قليايي و قليايي خاكي استفاده مي شود.
2- الف)طيف مواد رنگي ، از كدام نوع و به طور معمول به كدام شكل است؟
ب)از نظر شيمي تجزيه چه اهميتي دارد؟
الف) طيف مواد رنگي از نوع جذبي و به طور معمول به شكل خطي(يا نوار) يا در طيف نگار، به صورت پيك هاي جذبي پديدار مي شود.
ب)اهميت اين نوع طيف در اين است كه در شيمي تجزيه، ازآن براي بررسي ساختار و خواص مواد استفاده مي شود.
3- بر اساس هر يك از مدل هاي اتمي تامسون و رادرفورد، پديده هاي جذب و نشر انرژي به وسيله اتم را چگونه توجيه مي كردند؟
بر اساس مدل اتمي تامسون هر چند كه در حالت پايه اتم، الكترون ها هيچ نوع حركتي ندارند، اما در حالت بر انگيخته اتم مي توانند نسبت بهوضعيت تعادل خود، نوسان كنند كه همين حركت نوساني مي تواند منشاء جذب و نشر انرژي باشد.بر اساس مدل اتمي رادرفورد، چون الكترون ذره اي باردار و چرخش آن به دور اتم ، حركتي شتابدار است،مطابق نظريه مكانيك كلاسيك، الكترون در هر دور چرخش خود به دور هسته، به طور تدريجي و پيوسته مقدار از انرژي خود را به صورت تابش الكترومغناطيسي از دست مي دهد.
4-بوهر در ارائه نظريه اتمي خود، از كدام زمينه هاي تجربي و نظريه هاي موجود در زمان خود استفاده كرد؟
بوهر در ارائه نظريه اتمي خود، از اساس نظريه رادرفورد، يعني وجود هسته در اتم و چرخش الكترون روس مسيرهاي دايره اي به دور هسته، خطي بودن طيف نشري اتم هيدروژن و نظريه كوانتومي پلانك استفاده كرده است.
5- دو پذيره اي كه بوهر نظريه اتمي خود را بر اساس آن ها تدوين كرد، به اختصار بيان كنيد.
پذيره كوانتومي بودن جذب و نشر انرژي در اتم، كه بر اساس ان،الكترون تنها با جذب كوانتوم انرژي معيني مي تواند از يك تراز انرژي به تراز انرژي بالاتر جهش كند و در بازگشت به تراز انرژي پايين تر،آن كوانتوم انرژي را نشر مي دهد ( )
گروه شیمی شهرستان نهاوند